Kako bi deca kroz igru i radionice razvijala svoje kompetencije, članovi udruženja “Obrazovanje i kultura” osmislili i uradili priručnik za nastavnike “Pohod na mjesec”. Inspirisan pripovetkom Branka Ćopića, ovaj priručnik kroz rad na književnom tekstu povezuje znanja iz različitih školskih predmeta, pa je tako namenjen nastavnicima srpskog jezika, ali i nastavnicima geografije, istorije, likovnog i tehničkog obrazovanja.
Kako navodi jedna od članica inicijative “Pohod na mjesec” Ana Pejović priprema priručnika bila je izazovna i kreativna, a ceo tim se upustio u novu oblast promišljanja šta je književno delo, čemu služi, i šta se desi kad ono, kako kaže, umesto da bude cilj, postane sredstvo u razvoju kritičkog razmišljanja i poimanja kod školske dece.
“U izradi priručnika učestvovali su pre svega nastavnici srpskog jezika i književnosti Marija Dimitrijević i Željko Tešić, koji su postavili osnove metodološkog rada i ispisali ceo priručnik, kao i ilustratorka i dizajnerka Ana Petrović, koja ga je grafički uobličila i dala smernice kako se on može kreativno koristiti, uz minimalne uslove – papire, olovke i otvoreni prostor. Tu su takođe bile i urednice Jasminka Petrović, naša poznata spisateljica za decu, kao i Ana Pejović, menadžerka u kulturi i prevoditeljka”, navodi Pejovićeva.
Priručnik je zamišljen kao poziv na istraživanje i kreativnost. On daje smernice i ideje, ali ostavlja i nastavnicima mogućnost da sami dograde ili promene sadržaj.
“On za polazište ima pripovetku Pohod na Mjesec pisca Branka Ćopića, koja se obrađuje u petom razredu osnovne škole. Cilj mu je da se poveže sadržaj iz više nastavnih predmeta kroz rad na književnom tekstu, zarad razvijanja međupredmetnih kompetencija. Drugim rečima, on pokazuje kako se jedno književno delo može obraditi iz različitih uglova i predmeta, koji mogu povesti čitaoce u različitim smerovima, u skladu sa njihovim interesovanjima i sposobnostima. Primera radi, ova pripovetka bavi se i Mesecom i drugim planetama, ali i pitanjima porodice i međuljudskih odnosa, koji spadaju u nastavu građanskog vaspitanja i tako dalje”, ističe Pejovićeva.
Na priručniku su radili nekoliko meseci. Pre nego što su autori počeli samo pisanje teksta, radili su istraživanje vezano za prisutnost i načine obrade dela Branka Ćopića u školama u Srbiji, kao i kvalitet tog rada.
“Sam tekst obuhvata tri celine, pripremnu fazu, interaktivnu igru i Brankov kutak, i on postepeno vodi nastavnike kroz segmente rada, kao i daje ideje i smernice za realizaciju dela koji smo nazvali interaktivna igra. Osim nastavnika, on može poslužiti i bibliotekarima, kao i drugim ljudima uključenim u rad s decom, dramskim pedagozima, urednicima itd. Priručnik je u online formatu, ali ga je lako i jednostavno i odštampati, pa se može koristiti na oba načina. Priručnik možete naći na sajtu ovde”, dodaje ona.
Da realizuju svoju ideju i priručnik učine dostupnim svima uspeli prijavom na sajt promeni.rs, za koji su saznali putem društvenih mreža. Smatrali su da njihova inicijativa odgovara uslovima konkursa i odlučili su da se prijave.
“Dobili smo i materijalnu i savetodavnu pomoć, kroz mentorski rad koji nam je dosta koristio kako u samom promišljanju ovog projekta, tako i u smernicama za dalji rad”, kaže Pejovićeva.
Inače, priručnik “Pohod na mjesec” rađen je u onlajn formatu i svi koji žele da ga pročitaju mogu ga pronaći na sajtu obrazovanjeikultura.rs. Radionice iz priručnika namenjene su deci od 10 do 12 godina, a predlog je da se organizuju na otvorenom ili u sali za fizičko.