Tokom protekle školske godine u Šapcu je 13 odeljenja mlađih razreda osnovne škole „Stojan Novaković“ i izdvojeno odeljenje Letnjikovac svoju nastavu iz biologije i drugih predmeta slušalo u učionici na otvorenom. Sem nastave, preko 300 učenika je zajedno sa profesorima postavilo izložbu radova u okviru škole, gde je formirana botanička bašta.
Jedna od inicijatorki “Letnje učionice na otvorenom” Milica Simić kaže da su deca rado učestvovala u radionicama, postavljanju izložbe, sadnji biljaka, ali i formiranju botaničke bašte.
“Na prvo mesto stavljamo zadovoljstvo učenika i njihovu radost jer su učestvovali u sadnji biljaka, u formiranju botaničke bašte koja će trajno ostati u njihovom sećanju. Nastavni proces je unapređen najviše u okviru predmeta svet oko nas, priroda i društvo, projektna nastava, ali i ostali nastavni predmeti sadrže segmente kvalitetnije nastave. Učenici su sejali lekovite i ukrasne biljke, pratili njihov životni ciklus (od semena do nove biljke), razvijanje delova biljaka (koren, stablo, list, cvet i plod), poreklo biljaka – iz koje zemlje su potekle”, kaže Simićeva.
Ona dodaje da su, na ovaj način, deca saznala značaj nežive prirode za razvoj živih bića, potrebne uslove za rast i razvoj biljaka. Inovativni pristup nastavnom procesu se ogleda u tome što je, kako kaže Simićeva, proces usvajanja znanja iz učionice prešao u prirodno okruženje koje je prijatnije, zdravije i pruža mogućnost iskustvenog, eksperimentalnog i istraživačkog učenja.
Formiranje botaničke bašte je otvorilo nove ideje i nove želje za kvalitetnijim obrazovanjem.
“Elixir fondacija je donirala letnjikovac koji je u završnoj fazi izgradnje. Auto kuća Tojota je donirala japanske biljke, te je oformljen manji japanski vrt. U okviru projekta Zeleni inkubator Mladi Istraživači Srbije su nam odobrili sredstva za nadogradnju bašte, te sada imamo preko 70 retkih biljaka. U Centru za promociju nauke smo konkurisali za postavljanje meteorološke stanice, koja bi se bavila uticajem klimatskih promena na živa bića”, ističe Simićeva.
Ona ističe da su učenici sadeći i negujući biljke na ovaj način razvili odgovoran odnos prema prirodi, očuvanju i zaštiti prirode, što i jeste bio cilj projekta,
“Već smo istakli da botanička bašta doprinosi kvalitetnijoj nastavi ne samo biologije, već i drugih nastavnih predmeta. Učenici posmatrajući biljke u bašti kvalitetnije opisuju prirodu, bolje crtaju”, ističe.
Na radionicama o podizanju ekološke svesti deca su pravila upotrebne predmete od otpadnog materijala: plastičnih flaša, kartona od toalet papira, limenki…
“Pandemija nas nije omela u radu, već je doprinela da umesto 13 planiranih sadnica zasadimo 26, jer su nam odeljenja podeljena u dve grupe, pa je svaka grupa zasadila po jednu sadnicu”, dodaje Simićeva.
Kako bi u svemu uspeli, oni su putem interneta saznali za sajt promeni.rs i konkurisali za neophodna sredstva koja su im bila potrebna za pokretanje botaničke bašte.
“Već duže je postojala ideja kod nekoliko nastavnika za formiranjem botaničke bašte u dvorištu škole na površini od 40 ari, koja je bila neiskorišćena. Na žalost, nismo imali sredstva. U toku realizacije smo imali podršku, ne samo finansijsku, već i logističku, a takođe i savetodavnu. Međutim, želimo da istaknemo da nas je ova inicijativa podstakla, dala nam elan da pokrenemo i druge strukture, i nastavimo nadogradnju botaničke bašte. Zahvaljujući inicijativi, dobili smo letnjikovac, dobili sredstva za fontanu, česmu, klupe, još 26 sadnica biljaka. Ostvarenje jednog cilja nam proširuje vidike I otvara nove mogućnosti”, rekla je SImićeva.
U narednom periodu nadaju se izgradnji česme i staze kroz baštu, fontane sa jezerom, kako bi upotpunili izgled botaničke bašte.