Skip to content

Književnost za osnovce veoma bitna, u toku je izrada priručnika za decu

Kako bi unapredile rad sa decom u sfero kulturnog obrazovanja, udruženje “Obrazovanje i kultura” je kroz inicijativu Pohod na Mjesec krenulo sa radom na programima iz oblasti kniževnosti za decu i omladinu u saradnji sa školama, bibliotekama i pozorištima širom Srbije. Ciljna grupa su đaci viših razreda osnovne škole, ali i nastavnici, bibliotekari i drugi pedagozi koji rade sa decom. Priručnik na kome trenutno rade je u fazi dizajna i preloma, što je kako kažu, veliki izazov, jer izlaze iz sfere reči, i ulaze u sferu primenjenog dizajna i uputstva za upotrebu, koje bi trebalo da bude gotovo za nedelju dana.

Teme kojima su se do sada bavile su Duško Radović i njegovo stvaralaštvo, zatim putovanje u književnosti, horor priče, tolerancija, kažu urednica i prevoditeljka Ana Pejković i književnica za decu Jasminka Petrović. Sem njih dve, u inicijativu je uključena i dizajnerka i ilustratorka Ana Petrović.

“Cilj inicijative Pohod na Mjesec, koju realizujemo uz pomoć Fondacije Jelena Šantić, jeste rad u školi – obrada ove priče, koja se inače radi u petom razredu osnovne škole, kroz više različitih predmeta i iz nekoliko drugačijih vizura, da bi se đacima predočilo bogatstvo same priče, ali i sve mogućnosti i staze koje vode iz jednog književnog dela”, kažu Pejkovićeva i Petrovićeva.

Ciljna grupa su đaci viših razreda osnovne škole, ali i nastavnici, bibliotekari i drugi pedagozi koji rade s decom, a sama ideja im je da im ponude inspiraciju i metod koji bi mogli da razvijaju i u drugim oblastima i sa drugim fokusom.

Kada je reč o obrazovanju za vreme pandemije, sagovornice ističu da je ona otvorila mnoge izazove za školstvo – pre svega je izazvala ogromnu frustraciju kod svih učesnika – dece, nastavnika i roditelja. 

“Oduzela je deci jednu od fundamentalnih odlika obrazovanja – a to je socijalizacija. Mi bismo rekli da su nastavnici i drugo osoblje pokazali pre svega koliko su žilavi i spremni na prilagođavanje i promene, da su deca pokazala iznenađujuće strpljenje i disciplinu, a da je Ministarstvo prosvete moglo da bolje reaguje i iskoristi vreme letnjeg raspusta da jasnije i bolje isplanira prvo polugodište u uslovima onlajn nastave”, ističu sagovornice.

PROČITAJ I  Od prodaje karata za standup Srđana Dinčića prikupljeno 160.000 dinara za izgradnju „Humanka“

Zbog pandemije se planovi ove inicijative odvijaju znatno sporije nego što su očekivale. 

“Već duže vreme nastava se održava u prilično otežanim uslovima – skraćeni časovi, online nastava, sve veći broj zaraženih, kako među zaposlenima u školi, tako i u porodicama učenika. Uobičajena rutina u školskom životu gotovo i da ne postoji. Pored svih redovnih obaveza, dodatne aktivnosti je teško sprovoditi. Nastavnici su preopterećeni, a učenici prezasićeni”, dodaju sagovornice.

Ovaj projekat rade uz stručnu pomoć nastavnika srpskog jezika – Marije Dimitrijević i Željka Tešića. 

“U želji da učenicima dočaramo raskoš Ćopićeve pripovetke „Pohod na Mjesec“ namera nam je da je povežemo sa više nastavnih predmeta. Kao polaznu osnovu uzimamo književni tekst, a zatim pronalazimo različite pravce za razmišljanje i stvaranje (fizika i astronomija, etnologija, drama, vizuelna umetnost i sl.). Za razumevanje pripovetke koristimo posebno osmišljenu igru za ovu priliku. Uz mnogo pokreta, individualnog i timskog angažovanja, želja nam je da učenici iskustveno dožive atmosferu iz Ćopićevog dela”, dodaju one.

Njihova ideja je bila da se projekat realizuje uživo, ali ukoliko se pandemija ne stiša u dogledno vreme, moraće da koriguju način realizacije daljih aktivnosti.