Osnovna škola „Stefan Nemanja“ u Novom Pazaru uskoro dobija učionicu na otvorenom koju će, pored učenika, koristiti i profesori, ali i roditelji za sastanke klubova u okviru kojih već dugo rade na poboljšanju uslova u kojima njihova deca uče i odrastaju. U učionici će đaci imati časove od naredne školske godine, a pored toga što će se u njoj održavati redovna nastava iz svih predmeta, ona će podsetiti učenike na važnost boravka u prirodi. Učenici i profesori trenutno zajedno rade na uređenju dela dvorišta koji su odredili za novu učionicu.
Iako 21. vek podrazumeva škole sa pametnim učionicama i korišćenje tehnoloških dostignuća u svakodnevnoj nastavi, jednako je bitno i da postoje učionice na otvorenom, kako bi decu povezali sa prirodom, koja je od velike važnosti za svaki aspekt njihovog razvoja.
„Na ideju za pravljenje letnje učionice u dvorištu došli smo pre svega zbog nedostatka prostora u samoj školi, ali i zbog novih tendencija u nastavi koje želimo da pratimo. Sada smo tokom korone videli da učenici dosta dobro barataju tehnologijama, čak mnogo bolje nego mi. Izlazak u prirodu, izmeštanje učionica može da izazove potpuno drugačiji efekat na njih, jer na otvorenom prostoru može dosta toga od nastavnog plana i programa da se izvede na malo drugačiji način“, priča Rešad Prtinac, nastavnik likovne kulture u OŠ „Stefan Nemanja“.
Kako kaže, sa uređenom učionicom na otvorenom, deca će dobiti novi prostor za učenje i igru, ali će biti i zadovoljniji kada odlaze u školu. Pored toga, učenici će biti aktivniji i motivisaniji da se uključe i u druge aktivnosti uređenja svog okruženja.
„Ja mislim da je jako bitno da učenici osete neki sklad sa prirodom, a da je to vezano za nastavu. Nismo u učionici, nemamo četiri zida i plafon, već prirodu i otvoren prostor. To bi i psihološki drugačije delovalo na decu“, priča Prtinac.
Na ideju za učionicu na otvorenom došao je Klub nastavnika i roditelja ove škole, koji funkcioniše još od 2016. godine sa željom da deci omogući bolje obrazovanje, koje će da bude u skladu sa njihovim potrebama. Klub radi i na edukaciji roditelja i nastavnika o njihovim pravima i obavezama u osmišljavanju programa za decu, a deo je Nacionalne asocijacije roditelja i nastavnika Srbije.
„Imali smo potrebu da nešto izmestimo i da sami učenici i roditelji, ali i klubovi u gradu koriste ovu učionicu na adekvatan način. U okviru projekta ’Tvoje mesto u Srbiji’ dobili smo sredstva za prvi deo uređenja, u kome ćemo uraditi klupe i stolove za oko 30 učenika i evo sada čistimo prostor. Trebalo je sve realizovati pre korone, sada smo u vremenskom zaostatku, ali nakon čišćenja ćemo montirati klupe koje će septembra dočekati učenike“, najavljuje Prtinac.
Funkcija Kluba roditelja i učenika jako je vidljiva, smatra on, jer se kroz njega roditelji uključuju u čitavu priču, odnosno tako se škola približava roditeljima, da se njihovo interesovanje ne bi svodilo samo na učenike i njihove ocene.
„Ovako se roditelji uključuju u sam rad škole, ne samo kroz obrazovni deo, nego i kroz sve ostalo što se tiče učenika. Roditelje inače dosta uključujemo, radimo seminare sa njima, obučavamo ih o pozitivnom roditeljstvu, načinima na koje treba da saslušaju svoju decu. Nije bitno samo usmeriti decu na sport ili vannastavne aktivnosti, već da se, pre svega, poboljša komunikacija sa njima“.
Prema rečima direktora Edina Dugopoljca, osnovna škola „Stefan Nemanja“ jedna je od centralnih gradskih škola, na toj lokaciji se nalazi od 1979. godine i trenutno ima 1100 učenika.
„Već dugo je ova škola rasadnik dobrih rezultata učenika, talenata u svim oblastima društvenog života, kako u nauci, tako i u sportu. Aktivno učestvujemo u projektima međunarodnih i domaćih organizacija. Pre tri godine škola je u okviru programa PROGRES-a dobila donaciju uz pomoć koje je uspela da rekonstruiše krov i grejanje, uradi fasadu i dobije nov nameštaj i toalete. Da bismo u potpunosti zaokružili proces rekonstrukcije objekta i dvorišta, ostaje nam samo još da završimo fiskulturnu salu, a nadamo se i kompletnu rekonstrukciju dvorišta. Prvi korak je izgradnja letnje učionice koja će sigurno imati pozitivan odjek kod učenika“, smatra Dugopoljac i dodaje da učenici i njihovi roditelji uvek aktivno učestvuju u svim akcijama koje škola sprovodi i da im za uređenje škole nikada ne manjka entuzijazam.