Tokom izolacije za vreme vanrednog stanja, kada smo svi bili zatvoreni u svoja četiri zida, u domaćinstvima u kojima je već postojalo rodno zasnovano nasilje se pogoršalo, dok se u nekima prvi put pojavilo, kažu iz Inicijative za ravnopravnost, inovativnost i društveni angažman (IRIDA). Zbog ovakve situacije, u drugoj fazi kampanje “Nasilje je uvek izolacija”, zajedno sa volonterima i volonterkama i građanima i građankama Novog Sada odlučili su da lepe plakate. Akcija će trajati do 17. januara, a nastaviće se i u narednim mesecima.
Kako kaže koodinatorka akcije Valentina Pap na ovu ideju došli su u aprilu kada su uvideli kakve posledice može da ostavi izolacija tokom vanrednog stanja.
“Nažalost, već u aprilu mesecu, povećao se broj poziva SOS ženskog centra, u poređenju sa istim periodom prošle godine. Istovremeno su i međunarodne organizacije, poput UN Women, objavile podatke, na osnovu kojih smo uvideli da se rizik od rodno zasnovanog nasilja globalno povećao. Tada smo došli na ideju da nešto učinimo. S obzirom na to da se bavimo prevencijom i edukacijom, a ne pružanjem podrške i usluga žrtvama nasilja, shvatili smo da možemo da pomognemo tako što bismo istakli kontakte podrške dve lokalne organizacije, SOS ženskog centra i Iz Kruga Vojvodina. Upeli smo da postavimo više od 50 plakata, i da online dopremo do više od 16000 građana i građanki. Odlučili smo da to moramo da ponovimo, pogotovo u uslovima kada ima mnogo više zaraženih i kada smo primorani da budemo u svojim kućama”, kaže Pap.
Druga faza kampanje “Nasilje je uvek izolacija” započeta je u novembru prošle godine i trajaće sve do aprila 2021.
“Prva akcija kampanje traje od 11-17. januara i podrazumeva par sati dnevno na terenu, gde smo mi volonteri i volonterke, ali i nekoliko građana i građanki, koji su se odazvali akciji, lepili plakate. Ponovićemo akciju u februaru, ali i u narednim mesecima”, ističe Pap.
Građani Novog Sada javljali su se IRIDI preko društvenih mreža kako bi im pomogli pri lepljenju plakata u ulazima svojih zgrada i obližnjih lokala.
“Zahvalni smo svim vlasnicima i vlasnicama koji su dozvolili da zalepimo plakate u njihovim lokalu, ali i institucijama koje su se odazvale pozivu. Ponosna sam na sve nas jer smo za samo četiri dana akcije zamalo premašili ukupan broj plakata postavljenih tokom prve faze kampanje u maju, postavivši više od 40 plakata na Telepu, Adicama, Klisi i Petrovaradinu”, dodaje Pap.
Akciju lepljenja plakata nastavljaju u februaru, martu i aprilu.
“Pored same akcije lepljenja plakata i kampanje na društvenim mrežama, planiramo i javne događaje koji će okupiti relevantne aktere na lokalu i biće organizovani slični poput naše prve online diskusije ‘Paralelna pandemija’. Na diskusiji smo sa predstavnicima/cama civilnog društva državnih i lokalnih institucija i samim građanima i građankama pričali o sveobuhvatnom društvenom odgovoru na problem rodno zasnovanog nasilja”, kaže Pap.
Ciljna grupa do kojih žele da dopru su mladi momci i devojke, kako oni koji su upućeni u temu rodno zasnovanog nasilja, tako i oni koji nisu.
“Takođe, pokušavamo da dopremo do mladih iz osetljivih društvenih grupa. Taj pristup se nije promenio ni za ovu kampanju. S obzirom na otežane uslove usled pandemije, promocija je išla preko društvenih mreža i tu smo zaista imali sjajan odaziv. Značajnu podršku dobijamo i od drugih organizacija koje su promovisale našu akciju kao što su SOS ženski centar, Iz Kruga Vojvodina, Iz offa, Infopolis, ali i od influenserki poput Aleksandre Bezmarević Stević, Magdalene Onjia, Ivane Petrović i mnogih drugih. Međutim, najveću podršku smo dobijali od prijatelja i poznanika kao i od ljudi koji su bili uključeni u neke prethodne aktivnosti naše organizacije. Na taj način gradimo mrežu podrške i zajednice koja je vrednija od bilo koje plaćene reklame”, dodaje ona.